Internet a autorské práva…
by Milota Sidorova
Vždy som považovala za nespravodlivé to, ak tvorcovia reklamy využili časti diel veľkých majstrov. A možno nie len veľkých majstrov, ako Mozart, Rachmaninov, Čajkovský. Hudby je dnes mnoho, premnoho. Ale niektoré diela sú takpovediac nesmrteľné. Pobúri ma preto prvoplánový zisk, obchodný profit, ak sa tieto vzácne tóny spájajú s telefónmi, autami či čistiacimi prostriedkami. Rodina ma po skladateľovej smrti právo disponovať so skladbami 70 rokov. Potom sa dielo stáva majektom štátu. A štát s ním! môže nakladať podľa vlastného uváženia. Nuž niečo podobné nastáva v prípade malieb a sochárskych výtvorov – tých, ktoré už za života alebo v čase smrti neboli odpredané alebo darované. Ale tá istá situácia nastáva v prípade ostatných patentov a diel. Žijeme v dobe beznádejne ovplyvnenej internetom. Práve on sa stáva zdrojom častých kritík ohľadom autorských práv. Niektorí obchodníci nad ušlými ziskami plačú už dnes. Podľa nich je na internete bezplatných informácií až príliš. Treba zriadiť platené fóra, databázy a vstupy. Ale toto všetko sa už deje. Jednou zo základných myšlienok svetovej siete bola dostupnosť k informáciám všetkými skupinami. ! Obchodníci teda môžu škrípať zu! bami, pr ečo nedostať viac, ale poskytovanie bezpoplatných informácií nie je celkom iba jednostrannou službou – poskytovateľ získa reklamu, pozornosť, ktorú nezriedka využíva v budúci prospech. Viedli sa polemiky o tom, či spoplatniť wikipédiu. Je to síce najobľúbenejšia online encyklopédia, v akademických kruhoch však nie je považovaná za relevantný zdroj. Nie všetky internetové informácie sú pravdivé. Niektoré produkty sa na internete dajú stiahnuť aj zadarmo. Veľká to dilema pre mnohých nielen obchodníkov. Poskytnúť, či neposkytnúť? Internetoví predajcovia na situáciu reagovali znížením cien – počínajúc od elektronických kníh, piesní až po reality. Niekedy sa nájdu aj ľudia, ochotní! ; sprístupniť svoje dielo zadarmo. Nepôjdeme ďaleko – skupina Radiohead minulý rok poskytla album In Rainbows na stiahnutie za dobrovoľný príspevok. Je jasné, že to nebola dobrá kúpa. Radiohead však rozhodnutie deklarovali tým, že driviá väčšina príjmov prúdi kapele z koncertov. V tomto prípade to bola masívna reklama. Ale aby si ju niekto mohol dovoliť, musí byť dostatočne veľký a známy...
related story (sgx16101): http://news.yahoo.com/s/csm/20091208/cm_csm/yshughart;_ylt=A...
by Milota Sidorova for Poc! ketNews (http://pocketnews.tv) |
PocketNews is a new real-time news broadcaster delivering the latest and hottest news right to your pocket ! With global clients who want to be kept up to date, PocketNews is everyone's way of keeping in touch with the World.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home